Pro ty, které zajímá obsah filmu, přikládáme krátkou synopsi.

 

Vladimír Morávek, Milan Uhde, Miloš Štědroň

Nikola Šuhaj

Příběh lásky, směšnosti a smrti. Hudební filmová báseň

 

Aby se zbavila pocitu vykořeněnosti, rozhodne se skupina brněnských intelektuálů, z nichž Jan Vydražil (Jan Zadražil) se má hned druhý den po návratu ženit, natočit film

o tom, jak se soubor jednoho významného českého divadla chystá na Koločavě odehrát Baladu pro banditu. Je to přece ta úspěšná lovestory, která sužovanou Ukrajinu s námi spojuje. Představení má být zlatým hřebem velkolepé kulturní akce, kterou naplánovala nadšená intendantka divadla, když vloni o prázdninách s přáteli podnikala výlet Zakarpatím a opila se s tamějším obrozeneckým básníkem Medjankou (Stephan Barabas). Všechno až dosud běželo jak má, na velkoryse pojatý projekt se podařilo sehnat grantové peníze a podílí se na něm Evropská unie (finance), Česká republika (humor), Slovensko (šarm) i Ukrajina (kompars).
Pak je den D tady, hodina H se blíží 
a najednou přichází rána za ranou. Film začíná.

Celý komponovaný večer měl být korunován vystoupením místní amatérské formace (v podání slovenského ZVA 12-28 Bandu), jenomže detailně připravený scénář ředitele skanzenu (Martin Huba), kde se to má všechno stát a kam se už pozvolna v nedělních šatech schází celá Koločava, dostává velmi brzo fatální trhliny. Herce ze Západu cestou zdrží nepředvídané okolnosti na hranicích i jinde a s ubíhajícím dnem se tak nad akcí shlukují mračna, indisponovaný režisér Hladimír (Attila Mokos) se nakonec rozhodne představení nouzově odehrát se samotnými Koločavany. A protagonisté napínají veškeré síly, aby zachránili, co se dá, minimálně ten grant z EU. A jsou u toho směšní, dojemní a obdivuhodní. Vše se mění ve strhující sled situací, v nichž se odhalují charaktery, pohnutky i nitra a drama, které se mělo odehrát na jevišti, přesouvá se do reálného světa. Realita neočekávaně promíchaná s průběžně se filmem prolínajícím divadelním příběhem Nikoly Šuhaje náhle vytváří prostor, odkud jeho skutky nahlížíme jako aktuální příběh, který se děje přímo vedle nás.

Film je kaleidoskopickým vyprávěním, nad nímž se klenou zlidovělé Štědroňovy a Uhdeho písně, vedle centrálního příběhu kuriózně naplněné lásky se v něm splétá pavučina paralelních vyprávění, jež se často opírá o zcela pravdivé výkony ukrajinských neherců i alternativní snímání reality. Klíčovou postavou filmu přitom je mladá ukrajinská dívka (Tereza Marečková). Tvrdí se o ní, že souvisí s Derbakem, co tenkrát Nikolu zabil. Je to snad jeho praprapravnučka. Účast na projektu, který snímá všudypřítomná kamera režiséra nezávislých dokumentárních filmů Holaho (Mark K. Hochman), je pro ni osudová. Kontrast její neobratnosti s obrovskou bohatostí její schopnosti odevzdat se je jedním dechem směšný i odzbrojující. Ona ale ani jednou nezaváhá. Tak mnoho chce souviset s Evropou.

Pak přichází zcela unikátní průtrž a někdo umře. Utopí se ve splavu. Neměl tam lozit, je tam zákaz koupání. Ivan Olbracht napsal románovou baladu Nikola Šuhaj loupežník, Milan Uhde a Miloš Štědroň muzikál Balada pro banditu, který nabídl zcela nové vidění „zbojnické“ problematiky, Vladimír Morávek báseň o lásce, směšnosti a smrti, v níž látku rozšiřuje o pátrání po rozměrech svobody a reflexi pojednávající existenci hranic v širších spojeních.